Добро пожаловать на наш сайт!

Домашняя
Учителя
Наша история
А что кроме учёбы?
Творчество учащихся
Спортивная жизнь
Мы эрзяне
Музей

«Любовь к родному краю, к родной культуре, к родной речи начинается с малого - с любви к своей семье к своему жилищу, к своей школе .Постепенно расширяясь, эта любовь к родному переходит в любовь к своей стране. К её прошлому и настоящему, а затем ко всему человечеству, к человеческой культуре.”
Д.С. Лихачёв.

Не растерять, сохранить то богатство, какими испокон веков владел каждый народ. Приобщать детей к народному творчеству—одна из задач современного обучения и воспитания. Только усвоив свои национальные культурные ценности, можно понять идеалы других времён и народов.
Изучение национальной культуры мордовского народа. В связи с этим
с 1995 года в школе преподаются мордовский язык и мордовская литература.
Ребята с увлечением знакомятся с культурой и историей эрзянского народа, познают азы родного языка. Многие ребята сами создают творческие работы в виде рефератов, сочинений, стихов и сказок.
Ежегодно дети участвуют в республиканской олимпиаде по мордовскому языку и занимают призовые места.

Алтышево – село мордовское,  по другому его называют Коряй Кужо (чисто мордовское название). Здесь проживают мордва- эрзя. В настоящее время эта нация постепенно пропадает, эрзя становятся обрусевшими,  эрзянский язык исчезает. Мордовские слова заменяются русскими. В МОУ «Алтышевская ООШ» ведется мордовский – эрзя  язык. Предмет мордовский язык и литература введен в  школе одиннадцать лет назад. За это время сделано очень много. Было  много первых мест на республиканских,  на районных олимпиадах  по этому предмету. Дети готовятся к олимпиадам очень ответственно. Изучают быт, традиции, обряды,  историю мордовского народа. А так же  мордовскую грамматику,  великих мордовских писателей, известных музыкантов, художников, скульпторов. На хореографическом кружке изучаются мордовские танцы. Благодаря школе язык еще сохраняется. Главной целью предмета  является сохранение  национального языка. Но не обходится без проблем, нет нужной литературы, художественных произведений, из которых ученики могли бы лучше узнать жизнь мордовского народа. Есть язык – есть нация.

Дети с интересом посещают уроки мордовского языка и литературы, которые ведёт Долгова Ирина Викторовна.

Урок – КВН

     КВН- нтнэ састь урокс аволь классонь мероприятиятнестэ. Сехте сеетьстэ сынь ютавтовить , зярдо мельс ледстявить ютазь тематне ды разделтнэ.

    Максови уроконь – КВН – энь план « Валонть составось ды валонь теевемась» разделэнть коряс.

     Налксемадонть ды сонзэ правилатнеде тонавтницятненень евтави икелепелев. Классось явови кавто командав.Эрьва командась арси эстензэ лем, девиз, кочки капитан, учителенть лесксэнзэ вельде теи а покш «шумбракстнема», арты эмблемат.

     Теде башка, командатне теить кавтонь – кавтонь кудонь задания:

1)      муемс эли, паряк, тынстенк арсемс содамоевкст, конатнень ответэст - сложной  валт;

2)      арсемс вал  ды теемс эйстэнзэ суффикс вельде од валт – неть чарькодематне невтевить эли кодамояк теевемасо ( примеркс: лаз – лазномс – невтеви пенгень лазномась), эли артовкссо.

 

КВН – ть молемазо.

 

1.Шумбракстнема (командатне евтасызь лемест, девизэст, арсить паро мельть – бажамот ялгаст туртов).

2. Разминка (тонавтницятне максыть вейкест – вейкест туртов колмонь – колмонь кевкстема разделэнть коряс).

3. Командатненень заданиятне.ч

 

1.Налксема «Дежуриця буква».( Командань капитантнэ « керсемань» азбукастонть таргить буква марто кавтонь – кавтонь карточкат ( икелепелев сынст сельмест сюлмавить). Эряви мельс ледстямс ды сермадомс вейке слогонь валт, конатнесэ ули ансяк вал юр.

               Эрьва видестэ арсезь валось – «очка».

2.Эрьва командастонть вейкень – вейкень ломань важоди доска икеле.

Заданиясь: сермадомс васня вейке валонь форматнень, мейле – раськень валтнэнь.

а) сал, салсо, салов, салтомс, састо, салшка, салтома.

б) чувто, чувтсто,чувтомомс, чувтокс, чувтомома, чувтошка, чувтонь.

 

         Лиятне теить истямо задания: максозь вал юртнестэ эрьва кодамо суффикс вельде теемс од валт. Изни се, кие максозь шканть перть теи седе ламо валт:

 

Ашо - …

Лаз - …

Питне - …

Ярсамс - …

 

3. Кавто ломанть важодить доска икеле.

Максозь валтнэстэ теемс сложной валт:

Ведь, прамс; пицемс, палакс; кирьга, парь; эй, сюро; шта, тол.

Лиятне теить истямо задания: максозь кавонзазь валтнэнь васенце пелькстнэнень муинк омбоце пельксэст:

 

Ават - …, суреть - …, карть - …, однэк - …, симемс - …, кшить - …, пенчть - … .

 

Кавонзазь валтнэнь ютавтомс рузонь кельс.

4.Налксема « Нилецесь – а эрявикс вал». Толковамс, кона валось рисьмесэнть а эрявикс.

Кшить – салт, кетькс, нетькс, ласкс ( кшить – салт – кавонзазь вал)

Ведьгев, кудазор, пизелкс, эйзюро ( пизелкс – аволь сложной вал).

Чувто, койме, вирь, умарькс ( умарькс – производной).

 

5.Налксема «Кие седе курок ». Эрьва командантень максовить кеменень – кеменень карточка, конатнесэ сермадозь нолдазь буква марто валт. Доскас лисить кавто ломанть ( вейте – вейте эрьва командасто). Эрьвась эйстэст сермадсынзе ансяк сеть валтнэнь, конань сермадомасо сон а кавтолды. Бути жо сон теи ильветькс, доскас лиси лия тонавтниця, витьсы ильветьксэнть ды прядсы роботанть. Изни се командась, кона седее курок ды ильветькстэме тейсы заданиянть.

 

Карточка лангс валтнэ:

Тов…юро, тол..андя, ке…кс, ла..кс,  се…мукшт, кан…еро, нер…гема, тан …ть, тен ..т …, лис…мапря.

 

6.Кевкстемат – пеетькшнемат.

      1. Кода атянть велявтомс кудонь нармунекс?

      2. Мезе эряви теемс, штобу кедесь теевель браслетэкс?

 (Саезь Д.В.Цыганкинэнь « Занимательной грамматикастонть»).

 

 

4.Кудонь заданиянть проверямось.

5.Капитанонь конкурсось.

     1.Муемс С.Люлякинань « Емазь сараске» стихотворениястонть валтнэнь, конат теевсть вишкалгавтыця ды кольневтиця суффикс вельде. Суффикстнэнь тешкстамс.

Титя – титя, сараскем,

Титя, тарваз коклацькем,

Титя, понав пильгинем,

Ашо – ожо сермавнем.

Титя – титя, ти-ти-ти!

Кува, превтеме, якат?

Кува эсь принеть кантнят?

Моданть стяко мезть тапат?

Мекс а нарват ципакат?

 

     2. Теемс составонь коряс разбор ашолгадсь, кудынесэ валтнэнень.

 

Эрьва виде ответэнть кис капитанонтень максовить веете «очкат».

 

6. Выводтнэнь теемась. Эрьванень заданият.

Урок – игра по мордовской литературе.

« Экзамен»

На этом уроке мы закрепим знания мордовского языка и поучимся связно рассказывать  по – эрзянски на заданную тему.

Оборудование: «билеты» с номерами и названиями тем, 7 карточек с текстами рассказов, «экзаменационный лист», «зачетный лист».

 

Ход урока – игры

Выбирается « экзаменатор». Как правило, это человек достаточно знающий эрзянский язык. Другие участники игры – «студенты». На столе «экзаменатора» разложены «билеты» с названиями тем:

 

№1-«Тиринь велем (ошом)»                                    № 5 – «Мельстуиця книгам»

№2 – «Ёвтнян эсень эйстэ»                                      № 6 – « Монь вечкевикс ракшам»

№3 – « Монь кудонь раськем»                                № 7 – « Монь авам»

№4 – « Монь ялгам»

 

Здесь же на столе разложены карточки с текстами  вышеназванных тем. «Студент» подходит к «экзаменатору». Вот примерный диалог:

- Шумбрачи, Мария Ивановна! Мон сынь экзаменс.

- Шумбрат, Тамара, кочкак эстеть билет. Кодамо билетэнть номерэзэ?

- Монень понгсь ветеце билетэсь: « Монь вечкевикс ракшам».

- Муик ветеце карточканть ды анокстак ёвтнеме.

 

«Студент» берет текст темы и садится готовиться. Он переделявает текст «на себя» заучивает его.

Когда «студент» подготовиться, он идет отвечать. «Экзаменатор» оценивает ответ, ставит «экзаменационный лист» и «зачетку» оценку  «вете»,  «ниле»,  «колмо» и расписывается.

  Обычно к экзамену готовятся заранее.

  Однако можно вначале провести репетицию «экзамена», на которой ответы просто правильно зачитываются с листа. Поздней проводится настоящий «экзамен».

 

                                           Примерные тексты тем:

№1 « Тиринь велем»

Мон эрян  Чувашия Республикань Алтыш велесэ. Велем покш ды пек мазый. Сонзэ перька касы вирь, сравтовсть келей паксят. Велесэнек ламо од кудот, касыть чувтот. Иень эрьва шкасто велем пек мазый. Тунда ды кизна сон теке вельтяви пиже пацясо, сексня ваи сырнес, а тельня – ашо лов потс. Мон пек вечкса тиринь велем. Тесэ эрить Монь малавиксэнь ды ялган.

 

 

№ 2 «Ёвтнян эсень эйстэ»

Мон  Паксяева Ирина Андреевна. Чачинь 1993-це иень ожоковонь кеменце чистэ. Тонавтнян сисемеце классо. Монень  кемгавтово иеть. Вечкан книгань ловномо, морамо, налксеме ды чийнеме. Вечкевикс цецям – пейделька, тюсом – сэнь, морыцям – Бакич Видяй, группам – «Торама». Вечкевикс поэтэм – Сергей Есенин ды Иван  Калинкин, прозаикем – Кузьма Абрамов ды  Михаил Пришвин. Ютко шкасто тонавтнян « макрамэнь» кодамо.

 

 

 

№ 3 « Монь кудонь раськем»

Минь эрятано сисемненек: покштям, сырькаем, тетям, авам, Толя лелям, мон ды  Таня сазорнэм.

Покштям Иван Петрович ды сырькаем Полина Михайловна – пенсионерт. Тетям, Павел Иванович Паксяев, важоди шоферэкс велень администрациясо. Авам, Лариса Ильинична, - медсазорокс пичксема кудосо. Толя Лелям омбоце ие служи армиясо. Таня сазорнэм тонавтни васенце классо. Эрятано пек вечкезь.

 

 

№ 4 «Монь ялгам»

Монь ялгам Веряскина Марина. Сон тонавтни монь марто нилеце классо. Марина – мельстуиця, чевте седей ды превей тейтерька. Сон парсте тонавтни, мазыйстэ моры ,вечки кодамо « макрамэсэ», вадрясто чийни сокссо. Ялгам  сеедьстэ  монень лезды, зярдо монень эрси стака.  Монгак тензэ лездакшнан. Минь свал вейсэ налксетяно, эрьва мезде кортнетяно. Пек вадря эрямс, зярдо ули паро ялгат.

 

№ 5 « Мельстуиця книгам»

Мон пек вечкан книгань ловномо. Аволь умок саия библиотекасто Кузьма Абрамовонь «Пургаз» романонть. Книгась пек тусь мелезэнь. Сонзэ эйсэ евтневи, кода эрясть эрзятне кезэрень шкатнестэ Пургаз инязоронть прявт ало. Мон карминь ламо содамо седикелень эрямодонть. Тусь мелезэнь Пургаз инязорось. Сон пек вечксь Эрзянь Масторонть ды тюрсь олячинзэ кис. Ней мон ялган туртовгак карман ёвтнеме те вадря книгадонть. Кадык сыньгак ловносызь «Пургазонть».

 

№ 6 « Монь вечкевикс ракшам»

Монь ули кискам. Сонзэ лемезэ Музгор. Кискам апокшке, пондакш, тюсозо раужо ашо марто. Музгор эрьва чи ильти ды васты монь эйстэ школасто. Сон пек вечки Монь марто налксеме. Мон чистэ андан Музгоронь, ванськавтан эйсэнзэ, чийнян ды налксян мартонзо. Эри кискась вишка кудынесэнзэ – конурасо. Вансты кудонок, киньгак а нолды. Асодавикс ломанень самсто ушоды музгордезь урномо, секс лементь путынь тензэ Музгор.

 

№ 7 «Монь авам»

Монь авам - Паксяева Лариса Ильинична. Сон важоди санэпидемстанциясо лаборанткакс. Монь койсэ, авам сехте мазый. Сон пек парсте пиди – пани. Авань пидевть ярсамопельтне тантейдеяк тантейть. Авам моньгак тонавты улеме вадря азоравакс: кудонь ваньксстэ урядамо, тантей ярсамонь пидеме, лезэвстэ ярмаконь ютавтомо. Ютко шкасто авам викшни мазый суресэ. А кода авам мазыйстэ моры! Чоп кунсоловлинь сонзэ моронзо. Мон пек вечкса тиринь авань. Лездан тензэ эрьва тевсэ, тейнян казнеть. Эряк, вечкевикс авай, кувать –кувать!

 

Итоги олимпиад.

2000 – 2001 учебный год ( Порецкий район, с.Рындино ).

1 место – Вельдяева Татьяна.

2 место – Карпов Василий.

3 место – Автаев Александр.

3 место – Автаева Ксения.

 

2002 – 2003 учебный год ( Порецкий район, с. Напольное ).

Ефремова Любовь печаталась в журнале «Чилисема».

Вельдяева Татьяна печаталась в журнале « Чилисема».

 

2003 – 2004 учебный год ( Ибресинский район, с. Малые Кармалы)

1 место - Годунова Наталья.

2 место – Вельдяева Елена.

3 место – Ефремова Любовь.

 

2004 – 2005 учебный год (Порецкий район, с. Напольное ).

2 место- Рузавина Наталья (9 кл.).

2 место – Рузавина Татьяна (9 кл.).

3 место – Савина Дарья (8 кл.).

3 место -  Гурьянова Елена (7 кл.).

 

2005 – 2006 учебный год (Алатырский район, с. Алтышево).

1 место- Гурьянова Елена (8 кл.) морд. лит.

2 место – Гурьянова Елена (8 кл) творчество.

3 место – Карпова Юлия (9 кл.) морд.яз.

3 место – Савина Дарья (9 кл.)  творчество.

Гурьянова Елена участвовала во Всероссийской олимпиаде по мордовской литературе в г.Саранске.

 

2006 – 2007 учебный год (районная олимпиада г. Алатырь).

1 место – Лаврентьева Елизавета (9 кл.)

2 место – Гурьянова Елена ( 9 кл.)

3 место – Автаев Артур ( 9 кл.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Эл. почта proverka@example.com

Эстафета среди учащихся начальных классов

На уроке физкультуры 5 класс

Возмём любую высоту

Весенний лёгкоатлетический кросс

Финиширует победитель эстафеты

На закрытии летнего спортивного сезона . Сентябрь 2006 года

На финише

Награждение победителей

Почётное 2 место

Домашняя | Учителя | Наша история | А что кроме учёбы? | Творчество учащихся | Спортивная жизнь | Мы эрзяне | Музей

 Владельц МОУ " Алтышевская ООШ"  авторские права Полушина И.И.
Последнее обновление: 22.12.2006.