Афки С.И. | |
Обобщающий урок английского языка во II классе.
Основные задачи:1) повторить лексику, используемую при описании людей, животных в различных упражнениях, сценках, играх, конкурсах, песнях и рифмовках; 2) повторить правила чтения букв “a”, “e”, “i” в закрытом слоге. Наглядные пособие:1) дидактический раздаточный материал: а) с рисунками животных, птиц; б) с цифрами; в) с буквенным написанием цифр; 2) транскрипционные знаки [æ],[e],[i],[s],[z],[k]; 3) разрезная и картинная азбука; 4) картинки с изображением дома, леса, поля, сада, реки, зоопарка; 5) дидактический раздаточный материал со словами-антонимами; 6) лото «Лицей для малышей»; 7) детские книжки; 8) альбом-раскраска. Ход урока. Teacher: Good afternoon, my dear little friends! Pupils: Good afternoon, Svetlana Ivanovna! T.: Are you ready for the lesson? Is he (she) ready for the lesson? P.: Yes, we are. (I am, he is … .) T.: But look at blackboard! Are our friends ready for the lesson? На доске рядом с рисунком, изображающим животное, помещена карточка с названием другого животного; возле карточки с цифрой – карточка с буквенным обозначением другой цифры, например: 10 –seven, 6 – ten. P.: No, they aren’t. T.: Help me, please, correct the mistakes. Ученики у доски переставляют карточки. T.: Are they ready for the lesson now? Cl.: Yes, they are. (Учащиеся смотрят на рисунок с изображением обезьяны.) Little monkey in the tree, This is what she says to me. They, they, they, Thee, thee, thee. T.: Let’s learn a new poem, look at the picture.(P → Cl, P) One, one, one, Little dogs run. Two, two, two, Cats see you. Three, three, three, Birds in the tree. Four, four, four, Rats on the floor. T.: So you can count. (T→Cl, P). One, two, I and you, One, two, three, I, he and she. (Дети показывают на себя, на мальчика и девочку.) T.: You can count, but can you jump (run, dance)? P.: Yes, I can. (We can.) T.: Jump, please! And prepare to dance! (T→Cl) Stand up, please, show and dance. This is my left hand (arm, foot, leg). This is my right hand (arm, foot, leg). T.: Can you sing? Sing and dance “Looby-Loo”, please! Класс поет и танцует «Луби-лу». T.: All on a Saturday night, How do you wish good night? Cl.: Good night, mother (father, brother, sister). Good night, everyone, Kiss your litter son (daughter). T.: So have you god a mother (father, brother, sister)? P.: Yes, I (we) have. (Дети показывают на пальцах.) This is my father, This is my mother, This is my brother tall, This is my sister. How I love them all. Father, mother, sister, brother. Hand in hand with one another. (Ребята берутся за руки.) Т: I see you like to help each other in your families. Let’s perform the play “The Turnip”. Дети инсценируют сказку. Они играют роли в масках, либо показывают кукольный спектакль. Т.: Very good! Clap your hands. Now let’s play rhymes! (T→ Cl, P) A dog (a cow, a bear, a rat). A frog (an owl, a hare, a cat). T.: Can you read these words? Match the pictures and the names of your animals on the desks. Дети работают в группах и получают звездочки за правильные ответы. T: Good for you! Well done! Now count your dogs, cats, ducks, foxes, tigers, hares. (T→ Gr, P) T: Now listen to the talk of a cat and a mouse (P→P) Little mouse, little mouse, Where is your house? Little cat, little cat, I have no flat, I’m a poor mouse, I have no house. T: Can you draw? Take your picture-books and draw a house for your little friend. (T→ P) T: What colour is your house? P: My house is red (blue). Ученики раскрашивают домики в альбоме- раскраске и называют цвета. (T→P, P→P) Is your house big (little), dark (light), new (old), high (low), good (bad)? Во время разговора учитель и ученики ставят карточки с прилагательными к соответствующим рисункам с изображением домиков. T.: We live in houses. Where do bears (fishes) live? P.: They live in the forest (river). T.: Guess: What is this? It’s grey, little, it lives in a house, it can run, it can’t swim. P: It’s a mouse. This is brown, it can climb a tree, it lives in trees. What is it? P: It’s a monkey. Если ребенок угадал загадку, он предлагает свою загадку одному из учащихся. T: And now open your books at Lesson 44. Look at the picture and guess: I’m big, grey, good. What am I? What is my name? P: An elephant (упр. 1, с. 92). Затем ученики поют 3 куплета песни «What Is Your Name?» и инсценируют её в форме Cl→ P, P→P. T: Let’s remember the ABC song, too, and make up some words on your desks: d-o-g (cat, pig, hen). Дети работают в группах, соревнуясь: кто быстрее составит слово из имеющихся на столе букв. T: Look at the blackboard! It can help you to do ex. 2, p. 93, remember the words with the sound [æ], [e], [i], [z], [s], [k] and read them. (T→ Cl, P, Gr.) a e i [æ] [e] [i] Ann a pen sing has (can) pens a pig a fat a pencil is big black tennis Nick cat and seven is a rabbit ten, hen six yes
S [z], [s]; c [s], [k]; k [k]. Класс повторяет правила чтения букв “a”, “e”, “i” в закрытом слоге, они выделены на доске зеленым мелом, в тетради дети подчеркивают их пастой зеленого цвета. T.: Now look at the blackboard again and find hidden sentences. (Ann has a fat black cat and a rabbit. Ann has seven pens. A pig is big. Nick is six. И т.д.) Затем ведется работа над упр. 3 (с.93) в форме T→Cl, Gr, P; P→Gr и прочитываются слова hand, left, lip, записанные на доске. Во время динамической паузы класс исполняет песню “Alouette”. T.: Alouette is a pretty girl, Malvina is pretty too; who is ugly, slim, fat, bad, good? Дети называют героев сказок и отвечают на вопрос Why is she good, pretty? (Because she is kind.) Затем учащиеся выполняют упр.4 (с.93). они составляют предложения из слов, написанных на карточках и разложенных на столах, каждая группа по одному предложению, остальные читают составленное предложение по книге (Gr→Cl). T.: Good for you! At home you can do the same ex.4, p. 93. And now let’s have a rest. Do you want to play the game “Lotto”? Предлагаю детям лото «Лицей для малышей». Оно содержит 6 больших карт. Карта расчерчена на 12 частей (клеток), в каждой из которых приводится задание . в клетках 1/7, 2/8, 3/9 по вертикали – задания по русскому языку (или по английскому алфавиту), по математике и природоведению соответственно, в клетках 4/10 – задания по спортивной тематике, в 5/11 – загадки, в 6/12 – персонажи сказок. Лото содержит также по 12 карточек к каждой большой карте. Комплекты карт и карточек к ним обозначены так А(A), Б(B), В(C), Г(D), Д(E), Е(F). Класс (24 ученика) делится на 6 групп по 4 человека. Игра проводится так. Я беру маленькую карточку и задаю вопросы учащимся. Если члены группы правильно ответили на мой вопрос, они берут у меня маленькую карточку и закрывают клетку на своей карте. Побеждает группа, первой закрывшая все клетки на карте. Там где на карточке написано, например: «Загадка» (с ответом «Медведь», «Черепаха») или «Аленушка», «Старик-рыбак» (небольшое сообщение об этих персонажах), я составляю тексты сама, учитывая словарный запас учащихся.
Приведу примеры. It is big and brown. It lives in the forest, it can run, swim, climb a tree. It likes to sleep. What is it? Look! This is an old man. He is a fisherman. He is poor, kind but not happy. His wife is cruel, stupid and greedy. Who can help him? Only the gold-fish? Привожу примерные вопросы, которые задаю учащимся. T.: Form A! Are you Ann? Girl: Yes, I am. T.: Are you Tanya? Girl: No, I am not. T.: Are you Anton or Pete? Boy: I am Anton. Подобные и другие вопросы задаю каждой группе в соответствии с тем,. Что изображено (написано) на карточках. T.: Form B! Can you count? (Do sums?) How much is one plus one? P.: Two. T.: Right you are, take your card, please. Form C! Have you got a big (mother) donkey? Gr.: Yes, we have. T.: Have you got a little donkey? Gr.: No, we haven’t. T.: Take it please. Form D! Can you play tennis? (Can she, he …?) Gr.: No, we can’t. T.: Why? Gr.: We have no ball. (She, he has no ball.) T.: Take the card, please, here you are. Form E! Guess, what is it? (Читаю по-русски загадки о лисе, еже. Группа «Е» называет зверей по-английски.) T.: Form F! Why is Cheburashka unhappy (sad)? P.: He has no friend. His name is Crocodile Gena. T.: Right. Take the card please. Are you happy now ? (Is he happy now?) И т.д. (Ученики в ходе игры помогают своим товарищам из других групп ответить на вопросы.) T.: Let’s sing the song «The More We Get Together». (Дети поют.) T.: Well done. Group F is the first, your prizes are souvenirs of the fifth-form pupils for your books. Лучшие ученики, а затем и все остальные получают закладки для книг, сделанные пятиклассниками. T.: And these are presents from Father Christmas Дарю детям красивые тетради с изображением животных на обложке.
Инсценировка по теме “Seasons”
Characters: Story-teller, Spring, Summer, Autumn, Winter, Queen of Flowers, Snowdrop, Violet, Lily-of-the-Valley, Daffodil, Buttercup, Bluebell, Cornflower, Sunflower, Poppy and Rose. Звучит произведение П.И. Чайковского «Времена года». Spring: I am Spring. People call me the season of hope and happiness. Story-teller: One day the flowers meet in the forest. They decide when to the gardens and fields. Queen of Flowers: My dear flowers! Spring is here. When are you coming to the gardens and fields? Flowers: We are coming, we are coming! Queen of Flowers: Who is coming first? Snowdrop: I am the first to come. I come when the snow is on the ground. I have a white dress. My name is Snowdrop. Don’t you think I am pretty? Violet: And I come next. I don’t like snow. It is cold when the snow is on the ground. I like warm days. My dress is violet. And now you surely know that I am the violet. Lily-of-the-Valley: My name is Lily-of-the-Valley. I hope you all like my small white bells. Daffodil: I come next. I am yellow like the sun. I like to dance in the wind. My name is Daffodil. Buttercup: I am the last who comes in spring. I like a pretty yellow dress too. My name is Buttercup. Queen of Flowers: Here comes Summer. Summer: I am the hottest season of the year. The sun shines brightly, green grass and flowers are everywhere. Queen of Flowers: Who are Summer’s flowers? Bluebell: I am flower of summer. I am the Bluebell. I am blue like the sky and my dress looks like a bell. Cornflower: blue is my colour too. I grow in the corn and make the fields beautiful. My name is Cornflower. Sunflower: And I am Like the golden sun. You can find me in the fields as well. My name is Sunflower. Poppy: I come in Summer too. My name is Poppy. I have two dresses – red and yellow. Rose: All of you know me very well and like my sweet smell. Can’t you guess who I am? Yes, of course, you can. I am the Rose. I have many pretty dresses – yellow, pink and white. I come when the sun is hot. Then I smell lovely and you know that I am here. Queen of Flowers: Thank you, dear flowers. Now you know when to come. So go to the fields and gardens and make them beautiful. Goodbye! Flowers: Goodbye! Story-teller: Autumn comes! Autumn: I come after Summer, when days become cool. I bring fruit, vegetables and corn, and turn the leaves red, yellow and brown. Everything looks so beautiful in its colourful dress. Many birds fly to the South. The rain begins. One day you get up and see that your village is all covered with snow. Story-teller: After beautiful autumn comes winter. Winter: I am the coldest season of the year. When I come, all the rivers are lakes are frozen. Snowflakes dance in the air. Story-teller: See the pretty snowflakes, Falling from the sky, On the walls and housetops Soft and thick they lie. На сцене участники инсценировки, представляющие времена года. Spring: Spring, spring, spring! The trees are green. I bring you grass, And a holiday for us. Summer: Summer, summer, summer! The sun is shining, The flower are blooming, The sky is blue, the rains are few. Autumn: Autumn, autumn, autumn! The summer is over, The trees are bare, There’s mist in the garden And frost in the air. Winter: Winter, winter, winter! The snow is falling, The wind is blowing, The ground is white All day and all night. |